Buitenreclame in FMCG-campagne zorgt voor meer extra verkoop

Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Outreach namelijk de effectiviteit van 98 FMCG-campagnes met én zonder buitenreclame gemeten. De conclusie: campagnes met buitenreclame zorgen, zowel tijdens de campagne als in de week en de maand erna, voor meer extra verkoop.

De belangrijkste conclusie is dat _DSC4449campagnes waarin gebruik is gemaakt van buitenreclame effectiever zijn en zorgen voor meer extra verkoop. Zo stijgt de verkoop in een campagne waarbij gebruik is gemaakt van buitenreclame tijdens de campagne gemiddeld met 1,8%. Een week na de campagne is dat 3,5% en een maand na dato stijgt de verkoop dankzij buitenreclame met gemiddeld 2,7%. De belangrijkste conclusies samengevat:

  • Campagnes mét buitenreclame zorgen voor meer extra verkoop dan Mono tv-campagnes of campagnes met een mix van tv en print.
  • Mono OOH-campagnes zijn het meest kostenefficiënt qua opbrengst per geïnvesteerde Euro
  • In de combinatie tv en OOH levert een aandeel van 20% OOH meer op dan eenaandeel van 10%
  • Buitenreclamecampagnes stuwen de verkoopcijfers niet alleen tijdens de campagneperiode zelf, maar hebben ook op de korte en de lange termijn een positief effect op de verkoop.
Voor het bepalen van de verkoopeffecten is gebruikgemaakt van de data van het GfK ConsumerScan Panel, waarin 10.000 huishoudens dagelijks hun boodschappen scannen.

Fictieve campagne Big Bang Beans

In week 8 van 2014 hing Nederland vol met posters over unieke vetverbrandende bonen. Hoewel de campagne anders deed vermoeden, ging het hier helemaal niet om een natuurlijke vetverbander, maar om een fictief product, in de markt gezet door JCDecaux zelf. Met behulp van de Big Bang Beans-campagne is de effectiviteit en het bereik van buitenreclamecampagnes inzichtelijk gemaakt. En hoewel de fraai vormgegeven posters slechts een week het straatbeeld sierden, zijn de resultaten verbluffend.

Een greep uit de belangrijkste resultaten:

  • De geholpen bekendheid van Big Bang Beans was na één week 55% onder de respondenten die de campagne gezien hebben.
  • Er is ruim 31.000 keer op Google gezocht naar ‘big bang beans’.
  • Deze zoekopdrachten zijn in hoge frequentie uitgevoerd tussen 7.00u – 0.00u, waarvan het overgrote meerderheid een mobiele zoekopdracht betrof.
  • De doelgroep vond de campagne zeer onderscheidend en opvallend, maar niet erg geloofwaardig.

Wilt u een uitgebreide presentatie van de Big Bang Beans-campagne bekijken? Klik hier!

BBB-03 (Medium) (Small)BBB-02 (Medium) (Small)BBB-01 (Medium) (Small)

3 thoughts on “Voorbeeldcases effectonderzoek

  1. Pingback: binaural
  2. Pingback: DMPK Services

Comments are closed.